Hemkomna älsklingar

Ibland köper jag böcker som jag redan har läst i biblioteksupplaga för att det känns fel att de inte bor i min bokhylla. När jag går och hämtar ut ett sånt bokpaket, vilket jag gjorde igår, så känns det lite som att de älskade och saknade berättelserna äntligen funnit sin väg hem. Jag kan nu öppna pärmarna när som helst och vara tillbaka i deras underbara världar. Vilken lycka! (Ja, jag är en av de där människorna som trivs bättre i den fiktiva världen än i den verkliga. Men vad är verklighet, egentligen? Fråga Zhuang Zi…) The Bell Jar, The New York Trilogy och Zelda Fitzgeralds Save Me the Waltz bor nu hos mig! 🙂

Köpte också Easter Parade, som alla har pratat och skrivit så gott om, samt Tender is the Night av Zeldas make Francis Scott. Fast idag har jag mumsat på en annan godbit, en som jag blev skickad av Brombergs förlag:

Synd bara att jag jobbar ikväll… Tror ni jag kan läsa och servera samtidigt? 😉

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Bokköp, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Hemkomna älsklingar

  1. Ingrid skriver:

    Det var verkligen ett fint bokpaket. Jag känner också som du- vissa böcker måste man äga- de blir som trogna vänner i hyllan- att gå tillbaka till och läsa om- helt eller delvis.

  2. bokstödet skriver:

    Ja visst är det underbart att få bokpaket. Det är som julafton när man var liten. Men det är som du säger att vissa böcker behöver man i sin hylla. Det är precis som sina vänner man vill inte vara utan dem.

  3. Mrs Calloway skriver:

    Jag vet precis hur du menar. Somligt ska finnas inom räckhåll.

    Servera och läsa? Varför inte? Det skulle kanske bli uppskattat? Försöka duger.
    Werner Aspenströms mor vallade kor och stickade gående.

  4. Sanna skriver:

    Haha, jag vet inte riktigt om min simultankapacitet är lika grym som Fru Aspenströms… 😉

  5. Emma skriver:

    Jag haller med, vissa bocker vill man bara ha i hyllan, sa att man kan ha dem nara och lasa nar man vill, hur man vill, vart man vill!

  6. Sanna skriver:

    Skönt att höra att det inte är bara jag som har lite samlingsmani, hehe… 🙂

Kommentera

