Ingvar!

Varit på teatern igen. Denna gång på så kallad möbel-musikal.

Bild från Malmö Stadsteater.

Jag blev glatt överraskad över stämningen i den här föreställningen; jag hade nog någonstans väntat mig något antingen alldeles för 1) pretentiöst 2) glatt 3) händelsefattigt, men jag hade inte behövt oroa mig. Skratten ekade alltsom oftast i hippodromen, men det var snarare så att publiken skrattade åt Ingvar Kamprad istället för med honom. Något av det bästa var biten om hur svenskheten skulle inkorporeras i IKEA-konceptet: Ingvars kapitalistkör gick från att känna sig lagom skamsna över sin svenskhet till att tycka att hela världen nog vill bli svensk i alla fall. Och detta under loppet av en liten sång! Tänk så snabbt det kan gå att bli oproportionerligt stolt över sitt land.

Inledningen och avslutningen knyter an till varandra, något som verkar vara poppis inom teater nuförtiden. Man skapar en tidlös känsla av den småländska skogen med något som låter som kulning, tillsammans med en suggestiv bakgrundskör. Detta väcker starka känslor inom mig. Jag erfar att det här är något av allt det som har gått förlorat under de senaste hundra åren. Vi har vunnit enormt mycket i form av bekvämlighet, modernitet och frihet, men sorgligt nog förkastat en stor del av vårt kulturarv under processens gång. Detta är vad jag tar med mig hem från IKEA-musikalen: ekonomiska och sociala framsteg kräver alltid sitt offer, i detta fallet folksjälen.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Teater och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

