East of Eden (1952) av John Steinbeck

Steinbeck har aldrig varit någon personlig favorit för mig, men när en god vän och litteraturvetare rekommenderade East of Eden var jag tvungen att ge honom en andra chans. Jag hade trots allt bara baserat min tidigare dom på Möss och människor, som jag blev tvingad att läsa i skolan som sextonåring: det kändes som att det kunde vara dags att omvärdera min åsikt.

Sagt och gjort, jag skulle läsa denna 600-plussare under sommaren (tänkte jag). Men som så ofta är fallet med tegelstenar drog det ut på tiden och jag läste inte mer än 150 sidor i boken under loppet av en månad, tills jag i veckan bestämde att nu eller aldrig måste jag ta tag i mig själv om det någonsin skulle bli av. Och vilken tur att jag satte eld i baken på mig själv! Det här är en riktig feel good-, snyftar- och bladvändar-roman, i form av en äkta amerikansk släktsaga. Jag ÄLSKAR det. Hemska, underbara, bitterljuva familjehemligheter uppblandade med urgamla kinesiska visdomsord. Om man fått för sig att Nobelpristagare är svårtillgängliga, så är Steinbeck ett utmärkt motbevis.

Historien om familjerna Trask och Hamilton är en vacker och lång parad av väldigt speciella och unika karaktärer varav två fångar mig mest: Samuel Hamilton och Cathy/Kate. De är för mig de mest genomskärande figurerna och kanske även de som betyder mest för handlingens framskridande (även om de kanske inte direkt kan kallas bokens huvudpersoner). Samuel är en excentrisk gammal lantbrukare från Irland med ett hjärta av guld. Cathy är ondskan personifierad; hennes djuriska hat mot sina medmänniskor är irrationellt och sinnessjukt, men fortfarande någonstans typiskt mänskligt.

Romanen är tveklöst ett fantastiskt njutbart stycke americana. Den kinesiskättade betjänten Lee ger oss en oslagbar beskrivning av den amerikanska nationalitetens karaktär:

Maybe it’s true that we are all descended from the restless, the nervous, the criminals, the arguers and brawlers, but also the brave and independent and generous. If our ancestors had not been that, they would have stayed in their home plots in the other world and starved over the squeezed-out soil. […] We all have that heritage, no matter what old land our fathers left. All colours and blends of Americans have somewhat the same tendencies. It’s a breed – selected out by accident. And so we’re over-brave and over-fearful – we’re kind and cruel as children. We’re over-friendly and at the same time frightened of strangers. We boast and are impressed. We’re over-sentimental and realistic. We are mundane and materialistic – and do you know of any other nation that acts for ideals? We eat too much. We have no taste, no sense of proportion. We throw our energy about like waste. (s. 629-630)

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till East of Eden (1952) av John Steinbeck

  1. bokstödet skriver:

    Jag läste den en tråkig sommar på landet när jag var kanske 17 år. Det fanns inget att göra mer än att gå och hitta något i bokhyllan och där hittade jag Öster om Eden och jag fullkomligt försjönk i den. Jag kan inte påstå att jag så här många år senare kommer ihåg så mycket mer än att jag tyckte om den. Är det inte känslan och upplevelsen av en bok man ska komma ihåg??

  2. Sanna skriver:

    Jo, det är ju det som stannar kvar längst. Det kan vara svårt att minnas namn, exakt händelseförlopp etc, men av någon anledning kommer man ofta ihåg dofter, smaker, miljöer som man kopplar till en viss bok (eller läsningen av den). T.ex. har jag väldigt starka minnen av min första läsning av Liftarens guide till galaxen, som delvis utfördes på en gunga i ett radhusområde där mina kusiner bodde! Vet inte varför just det var så minnesvärt 🙂

  3. Ping: Klassiker som jag ogillar 2 | Och solen har sin gång

Kommentera

