Nagelbitare

Liksom alla andra bokbloggare som skrivit något om Sveriges riksdagsval vill jag för säkerhets skull påpeka att jag inte är eller vill bli någon politisk blogg, men ärligt talat kan jag inte tänka på annat idag.

Efter en lååååång valrörelse med mycket trams och en del intressanta debatter ser jag nu fram emot en kväll full av förhoppningar, förväntningar och nervositet. Här hemma ska det alltså tittas på valvaka. Jag har sett fram emot denna dagen de senaste fyra åren, inte bara för att jag hoppas på ett regeringsskifte, utan även för att jag tycker det är roligt att rösta: jag var politiskt aktiv i flera år innan jag var gammal nog att få gå till vallokalerna och därför är jag så otroligt tacksam för min rösträtt.

I övrigt hoppas jag på att hinna läsa lite East of Eden idag, den har dragit ut på tiden en smula, men så är den ju också ganska tjock. Nu har jag fått upp suget för tegelstensutmaningen i alla fall, så jag vill bara bli färdig med Steinbeck så att jag kan få fortsätta med mina tjockisdamer: Alberte och Anna Karenina sitter och väntar otåligt i bokhyllan!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Personligt, Utmaningar/Quiz och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nagelbitare

  1. Ingrid skriver:

    Jag är också väldigt intresserad av utgången men mest på det lokala planet för mig- där hoppas jag verkligen på en förändring- det är mycket farligt när ett enda parti får så mycket makt som det har i ”min kommun”. (Vellinge). Det är svårt att tänka på mycket annat än politik just idag- det håller jag absolut med dig om. East of Eden minns jag som väldigt gripande- men det är väldigt länge sedan jag läste den- och så minns jag så klart James Dean…. i filmen…

  2. Moa skriver:

    Ja, regeringsskifte hoppas vi på!!! Steinbeck är för övrigt en favorit men East of Eden har jag inte läst… Anna Karenina läste vi i min klassikerbokcirkel förra hösten och jag tog mig bara igenom halva, men det berodde mest på tidsbrist. Den var mycket bra!

  3. Sanna skriver:

    Ingrid: Nu blev det väl liiite bättre i Vellinge… Men det känns fruktansvärt tungt i övrigt. Jag har inte sett filmen faktiskt; det vill jag nog göra sen efter läsningen. Jag kan tänka mig att den är riktigt bra!

    Moa: Det verkar som om vi hoppades förgäves. 😦 Men det är bara att ta på sig hårdhandskarna under de kommande fyra åren… Jag har bara läst Möss och människor av Steinbeck för länge sedan och den var inte så kul tyckte jag då. Efter att ha blivit rekommenderad East of Eden fick jag ge honom en andra chans och det var det värt! Hoppas på att kunna börja på Anna Karenina snart, jag har hört så mycket bra om den!

  4. Magnus skriver:

    Intressant att tegelstenarna på bilden delar hylla med spriten. Är det så att läsningen av de förra kräver det senare?

    Anna Karenina är riktigt bra för övrigt.

  5. Sanna skriver:

    Hehe, ja kanske… 🙂

Kommentera

