Höstutmaning: par i tegelstenar!

Jessica på Ord och inga visor har utmanat oss att läsa två tegelstenar i höst och jag vill vara med och leka! Nu kvarstår bara problemet att bestämma sig för vilka två…

Den första och mest säkerställda kandidaten är Alberte av Cora Sandel, en trilogi som stått i bokhyllan under något år och lockat mig, men som jag aldrig kommer till skott med; den vill jag verkligen läsa i höst. Sen blir det lite knepigare att sålla mellan prospekten. Länge har jag blivit rekommenderad Anna Karenina (Leo Tolstoj) av en vän, precis som Jessica, och jag vill absolut läsa den någon gång i livet. Samtidigt har jag funderat under flera år på att ta itu med Moby Dick (Herman Melville), en klassiker som jag aldrig känt mig lockad av att läsa, men som man som litteraturvetare med inriktning engelska kanske borde ha läst åtminstone en gång. Problemet är att den verkar så infernaliskt tråkig.

När jag kikade runt i min bokhylla upptäckte jag dessutom en till möjlighet; en bok som jag varit på väg att plocka upp ca en miljon gånger och som jag helt hade glömt bort när jag skrev mitt förra inlägg om tegelstenar, nämligen The Pickwick Papers av Charles Dickens! Den har jag längtat efter att ta mig tid till att läsa ända sen jag köpte den på Southbank Book Market i London för jag vet inte hur längesen.

Bild från http://www.southbankcentre.co.uk/.

Hjälp mig! Vad ska jag ta mig till med alla dessa kandidater?

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Tankar, Utmaningar/Quiz och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Höstutmaning: par i tegelstenar!

  1. annamis skriver:

    Vindens skugga – om du inte läst den! Kanske inte en tegelsten men nog så bra. Bland de bästa faktiskt.

  2. Jag funderar också på att, bland alla mina olästa tegelstenar, välja Anna Karenina och Alberte. Ska vi köra på det båda två kanske och sedan jämföra läsupplevelser? Har dock inte bestämt mig helt ännu… Vad roligt att du vill vara med!

  3. snowflake skriver:

    Pickwick är trots sin längd lättsam läsning. Och njutbar.

  4. bokstödet skriver:

    Anna Karenina så klart. Jag grät en skvätt när jag läste den, men det var förstås för många år sedan. Numera gråter jag sällan när jag läser. Jag tyckte också mycket om Alberte serien. Men Pickwick har jag inte lyckats ta mig igenom.
    Jag har Min Kamp som kommer ut i slutet av september som är en tegelsten som jag väntar på och ser fram emot.

  5. Sanna skriver:

    annamis: Ja, någon gång ska jag absolut läsa Ruiz Zafón. Men han får nog vänta en liten stund till. 😉

    Jag är ju oerhört frestad nu att ta Snowflakes tips; damen har oantastligt bra smak. Men på inrådan av Bokstödet och min kompis Katja (som faktiskt har läst mycket som jag tipsat henne om trots att jag segat mig i flera år med Anna Karenina, förlåt kära) har jag nu bestämt mig för att de två tjockisarna blir Alberte och Anna Karenina.

    Jessica: Det hade varit jätteroligt om du också läste de här två; jag blir alltid lite bättre sporrad när man kan jämföra och diskutera med någon direkt. Du får ta dig en funderare till och så får vi se! 🙂

    Snowflake: Din kommentar gjorde inte det här valet lätt; jag får nog prioritera Pickwick efter de här två. I vilket fall som helst har jag av någon anledning fått för mig att Dickensläsning passar bäst under julen… 🙂

  6. Jag kommer läsa Anna Karenina som en av böckerna iallafall så den kan vi diskutera sen! Den andra funderar jag lite till på.

  7. Ping: Tegelstensutmaningsskam | Och solen har sin gång

Kommentera

