Läsårets första lektion

Idag var jag tillbaka i skolbänken; det är näst sista terminen på mitt masterprogram. Det är alltid lite av en chock att komma tillbaka, särskilt om man som jag nyss spenderat en månad med att inte göra något särdeles vettigt… Lektionen bestod av introduktion till vår första 15-poängskurs som ska handla om litteraturvetenskaplig teori och metod.

Teori & metod är två ord som brukade skrämma livet ur mig för några år sedan, helt enkelt för att jag knappt visste vad de innebar! Då jag skrev mina första uppsatser i religionshistoria på universitetet sparade jag alltid teori- & metodkapitlet till sist i tron att det skulle bli enklare att skriva ju mer jag sköt upp det… Sedan hände något. Det är svårt att beskriva exakt vad, men jag vill likna det vid samma fenomen som uppträdde när jag var elva år gammal och försökte lära mig att spela gitarr: en dag bara flöt det. Hundratals timmar av övning betalade sig till sist och jag hade kommit över den där ”jag kan inte”-tröskeln, på precis samma sätt som hundratals sidor av teoriläsning helt plötsligt hängde ihop och verkade vettiga! Det, mina vänner, var ett s.k. halleluja-moment.

För att inte tråka ut er alldeles med detta inlägg får jag allt visa en bild på en av mina favoritteoretiker: Paul Stoller!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Personligt, Universitetet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

