Tegelstenssnack…

… är det gott om nu! Lyran började med en tematrio, Bokbabbel fortsatte med frågan om vilka mastodontverk som ligger på vänt. Jag ska väl inte vara sämre än att lägga mig i jag med! Så jag traskade bort till min bokhylla för att titta efter vad där fanns i form av tjocka böcker och det visar sig (föga chockerande) att nästan alla tegelstenar i min ägo är s.k. ”works in progress”, vilket självklart bara är en ersättningsfras för ”påbörjade, dock ej utlästa”.

Faktum är att endast en av böckerna i den här högen har blivit läst och det är Liftarens guide till galaxen. Alberte av Cora Sandel är den enda av dem jag inte ens har börjat på, men så är den också ett relativt nyförvärv. Peter Englunds Den oövervinnerlige började jag läsa för vad som känns som hundra år sedan (realistiskt tänkt är det kanske tio) och jag har inga planer på att fortsätta på den inom de närmsta hundra åren… Hehe. Nu är det faktiskt en väldigt bra bok, men det är bara det att jag har nästan alltid något bättre att läsa än en MYCKET ordrik bok om europeiska krig på 1600-talet. de Beauvoirs Det andra könet är ju knappast något man sträckläser och man behöver ju inte ens läsa kapitlen i rätt ordning. Därför plockar jag upp den titt som tätt och läser en bit som intresserar mig just då. Överst i högen har jag lagt romanernas roman, Ulysses av James Joyce av vilken jag klarat mig genom hälften hittills. Joyce är dock på intet vis ett övergivet projekt; den här tegelstenen ligger faktiskt på nattygsbordet. Däremot är det sällan jag plockar upp den för tillfället eftersom den är så oerhört krävande att läsa. Inför varje kapitel måste jag gå in på sparknotes.com för att kolla upp handlingen (!) och jag är ändå litteraturvetare. Jag kan förstå både varför så många prisar den och varför så få läser den.

En tegelsten som jag är mitt i (fast inte ligger lika mycket på is, då den är lånad från bibblan) är East of Eden av John Steinbeck. Mycket bra hittills; recension är att vänta…

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Facklitteratur, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Tegelstenssnack…

  1. Bokbabbel skriver:

    Hilfe, även jag har ju Alberte-trilogin i hyllan, som jag dessutom vunnit på en blogg, nu borde jag ju verkligen ta tag i den (också). Uff, kanske var det inte en så bra idé det här med att outa tegelstenarna after all 😛

  2. Sanna skriver:

    Haha! Nä, det låg ett litet ångestmoln över den här olästa högen… =) Det verkar faktiskt vara ganska många som har Alberte hemma men som inte riktigt lyckats ta sig an den. Men man kan ju gotta sig över att man har något att se fram emot!

  3. Jag har Blonde som ligger och väntar år efter år. Är den värd att läsa månne? Jag drar mig alltid för tegelstenarna, och nu har jag visst råkat beställa ett helt gäng idag. Hm…

  4. Sanna skriver:

    Javisst är Blonde värd att läsa! Jag tyckte det tog ett tag att komma in i den, men efter 100 sidor är det ren njutning resten av vägen. Kanske måste man ha lite fäbless för Marilyn, men jag tror nog att har man inte det från början så lär man få det under bokens gång… Vilka tegelstenar har du beställt?

  5. Du ska inte göra slag i saken och vara med i min tegelstensutmaning då? Två tegelstenar under hösten 🙂

  6. Sanna skriver:

    Jo det ska jag nog faktiskt! Har filat på det lite och jag tror att jag har bestämt vilka böcker… 🙂

  7. Ping: Höstutmaning: par i tegelstenar! | Och solen har sin gång

  8. Sanna skriver:

    Eller kanske inte… Under tiden jag skrev blev jag förvirrad och kom på fler böcker. Hjälp!

Kommentera

