Läslust som smittar

Visst är det underbart när man som boknörd kan inspirera en… hur ska jag säga… något mindre boktokig person till att läsa en riktig pärla, som det kanske till och med visar sig att han/hon tycker om? Det har hänt mig två gånger bara denna veckan och det gör mig glad! Min älskling Hemingway har lyckats charma en av de minst bokintresserade människor jag någonsin träffat: min mamma! Hon fick Och solen har sin gång (The Sun Also Rises) som ljudbok i födelsedagspresent och blev fångad av historien till den milda grad att hon blev ledsen när den tog slut! Det, kan jag säga, är ett stort steg för någon som inte ens orkar läsa tidningsartiklar… Hurra hurra hurra för min mamma och Hemingway! Nedan syns författaren sitta längst till vänster, med Duff Twysden, Hayley Hemingway, Pat Guthrie, Harold Loeb och Don Stewart. Bilden är från de magiska Parisåren.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur, Personligt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Läslust som smittar

  1. Emma skriver:

    Vad harligt!! Jag alskar nar det hander – jag har en kompis som inte heller gillar att lasa, efter mycket snokande hit och dit sa lyckades jag hitta nagot som fangade henne! Hurra!
    Det var de tva forsta bockerna i Sookie Stackhouse-serien och nu skall hon fa del 3 och 4 i fodelsedagspresent!

  2. Sanna skriver:

    Javisst är det! Ett stort grattis till både dig och din kompis! =D

  3. bokstödet skriver:

    Grattis till dig och till mamma som kanske upptäckt läsglädjen. Jag förstår vad du menar med inspiration som smittar. Jag arbetar som svensklärare och försöker dagligen få elever att hitta böcker och glädje i att läsa. Ibland lyckas det och då seglar man som på små moln…

  4. Sanna skriver:

    Det måste vara en enormt svår uppgift; att inte bara inspirera en elev utan försöka engagera en hel skolklass i litteratur! Jag beundrar er svensklärare djupt. =)

Kommentera

