Senaste bokköpet!

Man blir alltid lika lycklig av att hämta paket från Adlibris!

I detta låg två gånger Djuna Barnes, en Sylvia Townsend Warner, Ann Heberleins nya, Paris Was Yesterday av Janet Flanner samt A Literature of Their Own, Elaine Showalters monumentala verk om kvinnliga engelskspråkiga författare. Mums!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Bokköp och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Senaste bokköpet!

  1. Tekoppen skriver:

    Elaine Showalter klingar bekant. Du vet väl att Ladies Almanack har blivit utgiven på svenska? Jag lånade hem den senast jag besökte Kulturhuset. Ser ut som ett riktigt intressant bokpaket!

  2. Sanna skriver:

    Ah, det visste jag faktiskt inte! Nu brukar jag i och för sig föredra engelska böcker på engelska, men det är alltid roligt att jämföra den svenska utgåvan med originalet och se hur pass bra översättaren lyckas med sin uppgift… tycker jag. Men jag är lite konstig också =)

    Fru Showalter är ju rätt stor inom den amerikanska feministrörelsen, kanske är det därifrån du känner igen hennes namn? Hon har även skrivit Sexual Anarchy som handlar om genus runt sekelskiftet (det förra, alltså) och en bok om kvinnosjukdomen hysteri. Men för dig som läser litt.vet. så rekommenderar jag varmt A Literature of Their Own! =)

  3. Sanna skriver:

    Förresten så tackar jag mjukast för omnämnandet, det värmde! =)

  4. Tekoppen skriver:

    Minns att jag övervägde hysteriboken som litteratur inför min b-uppsats (om Amalie Skrams mentalsjukhusromaner från 1895).

    Varsågod! Tack för bra blogg!

Kommentera

