Vad håller jag på med egentligen?

Är en fråga jag ställt mig ofta på sistone. Det är framför allt meningen att jag ska hålla på med min förestående masteruppsats nu när jag har tid. Men det som alltid händer när jag har gott om tid till att göra något är att jag istället fyller upp den tiden med andra aktiviteter (som helt plötsligt går från att ha varit av perifer betydelse till att bli centrala). Fikar i timtal, läser massor av böcker som absolut inte har med uppsatsarbetet att göra, går promenader, fastnar vid datorn etc. Visst ska man slappna av på semestern? säger djävulen på axeln. Jo, men man behöver inte gå i koma för det.

För tillfället är jag 100 sidor in i Don DeLillos Americana, ett steg på vägen i mitt nyligen påkomna projekt att läsa fler amerikanare. Romanen är väldigt välskriven och mycket underhållande: recension dyker upp inom kort, med reservation för att det kan dröja ifall jag får ett ryck och tar upp uppsatsarbetet. I så fall lägger jag Don på hyllan så länge och tar upp Virginia Woolfs The Waves…


Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Masteruppsats, Personligt, Romaner, Tankar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vad håller jag på med egentligen?

  1. Annika skriver:

    Jag tror att vi är väldigt många som känner igen oss i det du skriver. Personligen har jag under flera månaders tid tänkt ta itu med en diktanalys och jag hade oerhört gått om tid under min fyra veckor långa semester men jag har inte ens börjat titta i böckerna.
    Jag kan bli fullständigt galen på mig och själv och i mitt tycke destruktiva beteende men det finns ju så mycket som är roligare än dikter, tycker jag i alla fall 🙂

  2. Annika skriver:

    Ha ha, såg att jag inte var så värst duktig på att stava i dag men du förstår säkert vad jag menar … 😉 🙂

  3. =D
    Jo, jag fattade ändå… Tack för din kommentar! Det känns alltid liiiite bättre när man vet att man inte är ensam om att skjuta upp arbete.

  4. Tekoppen skriver:

    Åh så jag vet vad du menar… jag går upp klockan elva och har eftermiddagarna fullbokade, så det blir några få timmar mitt på dagen och sedan kvällarna till uppsatsen.

  5. Sanna skriver:

    Den där självdisciplinen… Suck!

Kommentera

