Their Eyes Were Watching God (1937) av Zora Neale Hurston

Jag hade faktiskt aldrig ens hört talas om denna moderna klassiker om det inte varit för en kursare till mig som inte bara lovsjöng den utan även skrev ett paper om dem frågor om etnicitet, kulturtillhörighet och hudfärg som den tar upp. Zora Neale Hurston var antropolog och studerade under den kände Franz Boas samt jobbade med Margaret Mead, även hon ett stort namn (i antropologikretsar, då). När jag fick höra detta blev jag genast lite mer tänd på att läsa Hurston; jag har själv studerat antropologi (inom ämnet religionshistoria) men aldrig hört talas om Hurston förr. Förutom Their Eyes Were Watching God är det essän ”How It Feels to Be Colored Me” (1928) som är hennes mest lästa verk.

Their Eyes Were Watching God handlar om Janie, en flicka som räknas som svart, men har ”kaffe-med-mjölk”-färgad hy och slätt hår. Detta tillräknas hennes far och morfar; båda två vita män som våldtagit modern och mormodern, som fötts in i slaveri, och därmed gjort dem med barn. (Jag tänker tillbaka på Absalom, Absalom! där kvinnor som var en åttondel svarta tillhörde någon sorts speciell kast; bättre än svarta, men fortfarande inte vita nog att t.ex. gifta sig lagligt med.) Janie är dessutom väldigt vacker och åtnjuter därför många mäns dyrkan och kvinnors avundsjuka. Hon gifter sig tre gånger och behåller otroligt nog sin integritet genom allt; hon har en tro på sig själv och sitt människovärde som tar henne igenom många svårigheter och får henne att våga riskera allt för lyckans skull.

Efter att ha läst boken är jag splittrad. De partier som är beskrivande/berättande med tredjepersonsröst älskar jag. Dialogerna är mycket svårlästa, de är skrivna på talspråk och dialekt. Därmed inte sagt att det inte är värt det, men jag har väldiga problem med att hålla intresset uppe när jag i princip måste ljuda ut varje mening. Det tar helt enkelt för lång tid (jag tillhör ju MTV-generationen; det måste gå snabbt) och det gör mig uttråkad. Men storyn är bra, språket likaså och det finns egentligen inget annat som jag ogillar med boken. Så jag säger: läs den! Men bara om du har gott om tid och tålamod…

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Their Eyes Were Watching God (1937) av Zora Neale Hurston

  1. snowflake skriver:

    Men har du läst den!? Den har jag varit nyfiken på sen 1980-talet då jag hade en stark Alice Walker-period, bland annat med en essäsamling som din kurs

  2. snowflake skriver:

    (men vad f-?)

    …som din kursare särkert läst, annars kan du tipsa om In search of our mothers gardens. Av Alice Walker alltså, som skriver så fint om Zora Neale Hurston.
    I alla fall så hittade jag Hurston själv på en flygplats i år, och har sparat den till Ett Bra Tillfälle. Nu vet jag att jag ska vara beredd på dialektspråk, håller med om att det är svårt och jobbigt.

    Tack för ett fint inlägg!

  3. Ja, trots mina svårigheter kan jag starkt rekommendera den. Såhär i efterhand tycker jag den är ännu bättre, faktiskt. Det är en sån bok som hänger kvar i medvetandet =)

    Tack för den berömmande kommentaren och tipset om Alice Walker!

  4. Tekoppen skriver:

    Har sett kursguider till denna, dock aldrig densamma. Mycket nyfiken, ännu mera nu!

  5. Sanna skriver:

    Ja, den är som sagt väldigt speciell och tar tid att läsa, men det är värt det!

  6. Ping: Det eviga skrivandet | Och solen har sin gång

  7. Ping: Zora Neale Hurston: Återblick | Och solen har sin gång

  8. Ping: Ibland är läsning hårt arbete « snowflakes in rain

Kommentera

