Umeås novellpris och rårakor

Jag har ätit rårakor (eller raggmunkar som resten av landet kallar dem) så det sprutar ur öronen… Det är en av mina absoluta favoriträtter i kategorin husman, men jag äter så sällan att när det väl vankas så äter jag på tok för mycket. Inte är det särskilt nyttigt heller; riven potatis stekt i smör och serverad med sylt. Det känns som att några delar av kostcirkeln saknas, eller?

Hursomhelst, idag fick jag ett brunt kuvert levererat i lådan. Umeås novellpristävling 2010 har kompilerat de fem vinnarbidragen i en liten pocket. Bland dessa finns Julius Viktorssons superba novell ”Samsøit”, som fick beröm av juryn för sin modernitet. Jag kan bara hålla med om deras omdöme, men får väl betrakta mig själv som jävig då Julius och jag känner varandra sen ett tag tillbaka. Jag hoppas 1) att de andra novellerna också tar mig med storm och 2) att jag får läsa en utgiven Julius Viktorsson-roman inom de närmaste fem åren…

Vad gäller den övriga läsningen var jag tvungen att lägga Challenge åt sidan ett tag; jag började bli trött på att somna över boken. Istället har jag läst Bonjour tristesse, som jag verkligen tyckte om. Recension dyker upp snart!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Bokköp, Litteraturpris, Noveller, Personligt, Svensk litteratur och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

