Han är här, han är där, han är ÖVERALLT

Stieg Larssons internationella framgång börjar nästan te sig löjlig. På vareviga londontunnelbana finns Noomi Rapace som Salander; den svenska filmatiseringen är nu släppt på dvd i England. I precis alla bokaffärer, såväl de stora kedjorna som de många boklådorna och andrahandsbokhandlarna, är det Stieg Larsson i skyltfönstret samt vart man än vänder sig när man väl stigit in genom dörrarna. Under ett samtal med två okända britter igår på puben visades Stiegfebern i sin ytterlighet; då det stod klart för engelsmännen att de satt bredvid två svenskar, kom Stieg Larssons böcker upp som innehavare av andra plats på listan Kända Svenska Företeelser. Stieg blev endast slagen av ABBA, vilket kan ha berott på personernas ifråga påstått större intresse för musik än litteratur. Men ändå…

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Personligt, Resor, Svensk litteratur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Han är här, han är där, han är ÖVERALLT

  1. Annika skriver:

    Jag kan faktiskt förstå hans storhet: jag har aldrig varit förtjust i ABBA men däremot älskade jag Larssons böcker.
    Att han dessutom dog ung späder väl på ”myten” om honom kan jag tänka mig. Jag hade gärna läst alla planerade böcker om Blomqvist och Salander. Nu blev det bara tre, men tre är väl bättre än inga alls. Antar jag!?

    / Annika

  2. Emma skriver:

    Det är ändå lite häftigt, att den har spridit sig, Stieg Larsson-febern. Manga svenska fenomen brukar ju just forbli svenska… 😉

    Jag har sett bockerna i bokhandlar har i Dar es Salaam!

Kommentera

