More Women than Men (1933) av Ivy Compton-Burnett

Romanen utspelar sig på en flickskola i England i början av seklet (den exakta tidpunkten är svår att fastslå, men det känns som att tidpunkten för händelserna är några decennier före bokens utgivning) och behandlar de intrikata relationerna mellan lärarinnorna och ägarinnan/rektorn och hennes familj. Josephine Napier är en utmärkt rektor och kan konsten att tala; alla faller för hennes retorik och det gör hennes skola väldigt framgångsrik. Problemen börjar då en gammal vän till Josephine och hennes man dyker upp med sin dotter och behöver hjälp.

På baksidan av mitt exemplar jämför en recensent Ivy Compton-Burnett med Edith Wharton, en författarinna som står högt upp på min lista av saker jag bara måste läsa snart. De har båda ett knivskarpt sinne för etikett och det som finns undertill; all dramatik i boken är väldigt odramatisk och civiliserat hanterad genom konversation. Compton-Burnetts prosastil är väldigt egen, då hon nästan aldrig faller tillbaka på narration; romanen är 99% dialog. Ändå blir det inte tjatigt, utan man får en känsla av att vara med, av att vara där. Emellanåt blir jag lite förvirrad när människor äntrar och lämnar scener och det nämns i så korta ordalag att jag hinner missa det, men det är ju mer mitt fel än Compton-Burnetts för att jag inte är tillräckligt uppmärksam. I övrigt var det en underhållande och ganska lättsam bok med intressanta inblickar i den dåtida engelska övre medelklassen.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Brittisk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

