Lol V. Steins hänförelse (1964) av Marguerite Duras

Lol är sjuk. Hon blev det då hennes fästman lämnade henne abrupt för en annan, mitt framför ögonen på henne på en bal. Det är upprinnelsen till titelns hänförelse. Narratorn är till en början anonym, men han gör det klart att han känner Lol personligen. En bit in i historien berättar han om sitt möte med Lol som sker genom hennes barndomsvän Tatiana. Lol, Tatiana och Jacques bildar någon sorts motor tillsammans som föder Lols lycka. Triangeln bygger på attraktion; sexuell sådan, men det finns även något mer, någon sorts metafysisk kraft som binder de tre tillsammans trots att de far illa av förhållandet.

Det är svårt att säga någonting om den här romanen, kanske för att jag inte riktigt känner mig färdig med den, även om jag har läst ut den. Jag är inte säker på att jag egentligen förstod vad som hände; är Lol verkligen sinnessjuk eller är det hennes omgivning som egentligen borde ifrågasättas? Vad är Jacques för en typ? Utnyttjar han kvinnorna eller blir han utnyttjad själv? Varför blir han så besatt av Lol? Förmodligen finns det inga rättframma svar på de här frågorna, men om någon har skuggan av en gissning så hör av er…

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Fransk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

