En cirkelbok?

Började igår läsa Marguerite Duras Lol V. Steins hänförelse. Efter 47 sidor är även jag hänförd, men känner: ska det gå såhär fort? Romanen är ynka 140 sidor lång och prosan är snabbläst. Trots att jag försöker ta det lugnt är jag en ökänd ”skummare”; mina ögon fungerar helt enkelt på det sättet att de hellre vill flyta över texten än tröska sig igenom den. Närläsning har aldrig varit min starka sida, i så fall endast av mindre passager som jag redan har flugit förbi och tagit starkt intryck av i den initiala läsningen. Lol V. Steins hänförelse verkar vara en sådan bok som jag hade kunnat läsa jämt och ständigt, om inte annat så för att verkligen kunna förstå vad det är Duras vill säga. Texten beter sig lite som en cirkel; placeringen av början och slutet är godtycklig. Eller?

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Fransk litteratur, Tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En cirkelbok?

  1. langue25 skriver:

    Sökte ett foto av Duras som ung och hamnade här. Jag tänkte att hon måste ha ett passionerat ansikte och det stämde. Jag läser La Douleur (Smärtan) av henne och jag slås av den febriga intensiteten i språket – åtminstone i originalet. Det är ett språk av stor fräschör – boken kunde ha skriviits igår. Det ger en väldig närvarokänsla. Man känner rädslan, ångesten i det ockuperade Paris. Men tyskarnas tid är snart ute och motståndsrörelsen kommer att göra upp räkningen med kollaboratörerna. Det är en grym skildring – ibland outhärdlig som när hennes man återvänder som ett vrak från lägret. Hennes meningar är korta som Hemingways och hon har något av hans magi när han är som bäst. Lol V Stein läste jag för länge sen och kommer bara ihåg att jag tyckte den var knepig då.
    Mvh Tony

Kommentera

