En ny förälskelse!

William Faulkners Absalom! Absalom! har legat i bokhyllan ett tag och väntat på passande tillfälle att göra inträde i mitt liv. Nu har det alltså skett och jag fullkomligen ÄLSKAR den! Till saken hör att jag samtidigt lyssnar på en serie föreläsningar av John Bishop från UC Berkeley om romanen, vilket gör att jag hänger med i många av de svängar som jag gissar att jag annars hade missat. Tidigare hade jag bara läst den korta novellen ”A Rose For Emily” av samme författare och i en sådan kortis tycker jag att det är svårt att riktigt få grepp om huruvida man tycker om en författare eller ej.

Mer om Faulkner imorgon…

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur, Personligt, Romaner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En ny förälskelse!

  1. snowflake skriver:

    Ah, Faulkner!
    Jag vågade mig på honom tidigare i år, tyckte mycket om honom i De obesegrade men hade svårare för Tre rövare, trots att de egentligen går i samma stil.
    Kul att du tyckte så mycket om den här!

    Flera personer har varnat för att han är svår och tung, men det verkar variera.

  2. Sanna skriver:

    Jo, jag kan förstå att vissa kan bli avskräckta av hans prosa. På en av de kurser jag ska gå i höst ska vi läsa Light in August, det ser jag fram emot. Undrar just hur många av mina kursare som kommer att tycka om det? Men jag tror som sagt att mina framgångar med Faulkner beror mycket på de ackompanjerande föreläsningarna.

Kommentera

