Ett öga rött (2003) av Jonas Hassen Khemiri

I början av den här boken satt jag mest och väntade; på att någonting skulle hända, på att den skulle fånga mitt intresse, på att den skulle imponera. Jag vill inte säga att den lämnar mig besviken, men inte heller att jag blev förälskad. Problemet med böcker som får så oerhört stort mediautrymme som Khemiris debut är att de sällan helt lever upp till sitt rykte. Författaren själv är ung, snygg och sjukt politiskt korrekt. Kan man bli mer anpassad för att framträda i offentligheten? Och löpa större risk att bli känd för sin personlighet snarare än för sina litterära kvalitéer?

Citaten från diverse recensioner som bokförlaget klistrat in i bokens pärm vill få det till att Ett öga rött är en generationsroman. ”En ung man i kris”-temat som är evigt poppis i västerlandets litteratur behandlas, fast med den där fantastiska och uttjatade multikulti-twisten som pricken över iet. Boken varvar lättsamhet med allvar på ett snyggt sätt, något som för mig är den stora behållningen av romanen. Den får en också att fundera över integration (om man nu inte gjort det tidigare), men utkomsten av huvudpersonen Halims funderingar kan inte påstås vara särskilt revolutionerande, trots allt. Han är en femtonårig kille och en ganska realistiskt målad sådan; han tror att han sitter på alla svaren och motbevisar detta gång på gång under sin mognadsprocess.

Framför allt tror jag att detta är en bra bok för ungdomar; jag känner mig lite mossig och ointresserad inför dess pubertala tongångar. Ifall jag hade jobbat som lärare på högstadiet/gymnasiet hade Khemiri varit självskriven på litteraturlistan i ämnet svenska.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

