Paris, France

Är nu i nämnda stad på semester. Lite tid för läsande på resan blir det alltid. Har med mig Thomas Mann i engelsk översättning; Death in Venice and Other Stories, samt sjätte delen i Prousts På spaning efter den tid som flytt. Jag har läst en del om året av detta mästerverk sedan 2005 och nu är jag alltså framme vid Rymmerskan; få romaner fångar mig som Prousts och det lär väl vara anledningen till att jag inte gett upp om att läsa ut sviten! Marcels ton lockar mig alldeles särskilt. Den är drömmande, komisk och torr på en och samma gång. Önskar att jag en dag kommer att mäkta läsa den på originalspråk, men som det är nu går inte ens tydandet av menyerna särskilt bra  =)

Duvorna kuttrar utanför fönstret. Jag drömmer mig bort till en svunnen tid. Tänk att Hadley Hemingway tappade bort en hel resväska med Ernests manuskript på en parisisk tågstation en gång… Jag förlåter henne aldrig!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

